att uträtta massa ärenden.

Publicerat - 2012-11-02 @ 12:04:31
Jaha, så var der fredag igen. I onsdags var jag på sockerbelastningstest eftersom jag under gravidteten med Novalie fick graviditetsdiabetes just vid denhär tidpunkten. Testet var avvikande även denna gång så nu gäller det att tänka ordentligt på kosten, samt att en extra remiss om ett tillväxtultra är gjord. Men jag oroar mig inte. Fick ju se bebisen på UL vid ett läkarbesök senaste fredag och då växte det och allt var normalt för just den tidpunkten. Sen var Novalie slutligen ingen jättebebis heller(3696gr) , bara lång (54cm). Men är ju ändå bra då det tas på allvar.
 
Fredagar till är iaf godisdag hemma hos oss så det tänker jag unna mig idag. Är just hemkommen efter massa ärenden på stan. Nu skall mamma -och föräldrapenningen sökas. Om 2 månader och 1 vecka börjar mammledigt. Och på måndag skall jag tillbaka till jobbet. Mått betydligt bättre denhär veckan, knappt kännt av ryggen eller trycket ner i magen alls, så jag hoppas det skall gå bra. :-)
 
Nu skall jag städa nedrevåningen innan Novalie skall hämtas på dagis...
 
 
 
 
Postat av: Malin

Har du blivit testad för b-streptokocker (GBS) vid rådgivningen så du inte har en infektion? Antar att vi har samma hälsovårdare och hon tyckte jag skulle bli testad i måndags p.g.a sammandragningarna och trycket. Sagt och gjort och jag var positiv. Dessa streptokocker orsakar ofta svårare sammandragningar (och kan leda bla. till tidig vattenavgång om man har otur) och antibiotika i.v krävs vid förlossningen för att inte babyn ska bli svårt infekterad. Lär vara en stor del av gravida som bär på detta utan att veta om det.

2012-11-02 @ 15:23:49
URL: http://malinhs.wordpress.com
Postat av: Malin

Vet du annars hur det funkar med mamma-barn grupper här? Ordnas det något från rådgivningen sen eller är det något man själv måste ta tag i då barnen är ute?

2012-11-02 @ 15:36:00
Postat av: Kristina

Jo, jag har tagit ett sådant test tidigare men det var negativt. Vid läkarbesöket förra veckan då de b.la kollade ultra så kollade de ju så det inte var några "inre blödningar" och på samma gång konstaterades att jag har moderkakan i framvägg så det kan vara från den och då livmodern växer som ger detdär trycken/huggen i magen.. så låg bebis just då med huvudet ner och fötterna upp och jag tror själv den ligger ganska lågt ner för är precis som man skulle känna huvudet då det trycker på dit ner också... Jag frågade en gång i början om mammabarngrupp och fick då intrycket att de borde ordnas, men har sedan inte hört eller frågat nåt mer så jag vet inte.
där jag bodde innan så fixade de själva "inom byn" man bodde i iaf.. från rdg har jag nu bara fått papper om dendär profylax förberedandekursen på BB som jag nog tror vi skall se till att åka på då jag inte är kontakt med BB här från innan... var på liknade i vasa och det var bra, verkar ännu bättre här (iaf enl pappret) ska ni på den något?

2012-11-02 @ 16:51:16
Postat av: Malin

Jag tog ett papper om profylaxkursen då vi var till mödrapkl senast. Den rekommenderas ju nog och verkar bra, men vi ska se vad vi får ut av föräldraförberedelsekursen först. Ingår ju också ett BB-besök i den här. Förstod att profylaxkursen ordnas kontinuerligt så man behöver säkert inte anmäla sig så långt på förhand.
Hoppas du klarar av att börja jobba nu, det är att ta det lugnt och lämna lyftandet åt någon annan :)

2012-11-02 @ 19:07:17
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?