stress

Publicerat - 2014-03-29 @ 20:38:00
Den senaste tiden har det blivit alldeles för lite sömn för min del. Jag är expert på att hålla igång, och kan inte alltid slappna av om inte det ena eller det andra är gjort. (kan vara tvätt som inte är upphängd, disk som svämmar över på bänken, köksbord/bänkar som inte är avtorkad etc) Att till största delen var den som sköter om det mest praktiska här hemma (handla, städa, diska, laga mat, sköta barn) har alltså börjat tära på mig. Jag blir lättirriterad och stressad för minsta lilla. Kan vara att barnen tjatar/gnäller, eller har för mycket ljud. Jag går i taket och beteér mig nästan likadant tillbaka. Har svårt att vara lugn och sansad eller räkna till hundra. Jag som nästan aldrig har haft huvudvärk känner av det mer eller mindre varje dag, och hade senast för två månader sedan ett migrän anfall! För ett par dagar sedan fick jag nästan en panikångestattack då jag inte hittade någon napp åt Milea trots att vi har minst fem stycken i huset. Att nu även ha jobbet att gå till har däremot inte varit något problem. Snarare har det känts lite som en "fristad" att tänka på annat. Men efter att ha jobbat flera skiften på raken, med bara någon få dag ledig därmellan började sömnbristen och stressen på det göra sig påminnd. Därför har det varit så otroligt skönt att ha lite mer lediga dagar på raken nu. Att solen skiner och det börjar blir varmare där ute hjälper också till. Vi håller oss således utomhus största delen av dagarna, vi rör på oss mer vilket är bra så vi laddar endorfiner och får d-vitamin. Det har varit en alldels för lång och grå vinter. Jag, som annars är kvällsmänniska, har äntligen börjat prioritera sovandet framför längre data -och tv tid på kvällarna också. (ibland är det så skönt att stänga av allt med fb, bloggar, instagram) Så jag hoppas det ska hjälpa och att jag börjar vara på rätt spår. Annars är nog inte läkar -eller psykologtid långt borta vågar jag erkänna. För jag avskyr att vara på så pissigt, vräsigt och irriterat humör som jag varit senaste tiden! Sen borde jag börja ta ut mer egentid! Vet inte hur jag blev så dålig på det...
 
 
Postat av: Sophie

Känner så igen mig! Exakt såde brukar jag å ha e. Å bilden e ju klockren ;)

Svar: ja, får si om e var såde som på bildin på friida :)
litenhimmel.blogg.se

2014-05-05 @ 21:19:48
Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

     Kom ihåg mig?